Google stäms för AI-sök – samtidigt rasar trafiken till världens största nyhetssajter
ärldens största nyhetsmedier förlorar snabbt läsare på nätet. Samtidigt växer ilskan mot Google, som nu stäms av ett stort amerikanskt mediebolag. Orsaken är sökjättens nya AI-sammanfattningar (AI Overview) – en funktion som gör att allt färre klickar sig vidare till nyhetssajterna.
Kraftiga fall i besökssiffror
En ny rapport från analysföretaget Similarweb, publicerad av Press Gazette, visar att nästan alla av världens 50 största engelskspråkiga nyhetssajter tappade trafik i augusti 2025
- CNN hade 416,9 miljoner besök – en minskning med 31 procent på ett år.
- Daily Mail tappade 30 procent, till 222,6 miljoner besök.
- Forbes stod för det största fallet: minus 53 procent, ner till 85,5 miljoner besök.
- New York Times klarade sig något bättre men minskade ändå med 6 procent till 598,6 miljoner.
Enda undantaget var Substack, en plattform för nyhetsbrev, som ökade med nästan 50 procent till 123,8 miljoner besök
”Från sök till svar”
Förklaringen ligger i Googles satsning på AI. Sedan maj 2024 visas korta, automatiskt genererade sammanfattningar direkt i sökresultaten. Där kan användarna läsa en snabb förklaring istället för att klicka på artiklar.
Effekten är dramatisk: färre klick till nyhetssajter innebär färre annonsintäkter – en grundbult i mediernas ekonomi. Nicholas Thompson, vd för magasinet The Atlantic, säger i en intervju med Wall Street Journal:
– Google håller på att gå från att vara en sökmotor till att bli en svarsmotor
Även Google har i en domstolshandling medgett att det öppna internet är i ”snabb nedgång”
Första stora stämningen
Det är första gången ett stort amerikanskt mediebolag stämmer Google på den här grunden – och fler kan följa efter.
Mediebranschen i kris
För medier som redan brottas med minskade prenumerationer och hård konkurrens från sociala medier blir tappet extra kännbart. Bara tre av de 50 största sajterna i världen ökade sin trafik i juli. Hela 46 tappade.
Bland de största förlorarna finns Huffington Post (minus 45 procent) och Business Insider (minus 44 procent). Även Washington Post och CBC gick back med över 40 procent vardera.
Substack växer bland unga läsare
I kontrast växer Substack snabbt. Plattformen bygger på att enskilda skribenter skickar nyhetsbrev direkt till prenumeranter. För många unga upplevs det som mer personligt än stora nyhetssajter. I augusti var Substack den enda av topp 50 som växte rejält – plus 49 procent jämfört med året innan.
Framtiden för nyheterna
Frågan är hur unga, som är vana vid att få svar direkt i mobilen, ska lockas tillbaka till traditionella medier. När allt fler använder AI för att söka information minskar behovet av att gå till en nyhetssajt.
För branschen är det en existentiell kris: hur ska journalistik finansieras när läsarna inte längre klickar in på artiklarna?
Varför tappar stora nyhetssajter läsare just nu?
Främst på grund av Googles nya AI-sammanfattningar. Användare får svar direkt i sökresultaten istället för att klicka sig vidare till artiklar, vilket minskar trafiken till nyhetssajterna.
Vilka sajter har tappat mest?
Forbes (-53 %), Huffington Post (-45 %) och Business Insider (-44 %) hör till de största förlorarna. Även CNN (-31 %) och Washington Post (-41 %) har tappat stort.
Finns det någon vinnare?
Ja, Substack – en plattform för nyhetsbrev – är den stora vinnaren. Den ökade sina besök med nära 50 procent jämfört med förra året, medan nästan alla andra stora nyhetssajter minskade.